Om bilen hämtat på http://en.wikipedia.org/

 

1977–1984

Sixth generation
 
 
   

Production

1977–1984
   

Body style(s)

4-door sedan
   

Layout

FR layout
   

Engine(s)

7.0L V8(1977–1979)
5.7L Diesel V8(1978–1985)
6.0L V8(1980–1981)
4.1L V6 (1980–1982)
4.1L V8(1982–1984)
   

Transmission(s)

3-speed automatic (1977–1980)
 

4-speed automatic(1981–1984)

   

Wheelbase

1977–79: 121.5 in (3086 mm)
1980–84: 121.4 in (3084 mm)
   

Length

1980–84: 221.0 in (5613 mm)
1977–79: 221.2 in (5618 mm)
   

Width

1983–84: 75.3 in (1913 mm)
1980–84: 76.4 in (1941 mm)
1977–79: 74.6 in (1895 mm)
   

Height

1983–84: 55.5 in (1410 mm)
1980–82: 55.6 in (1412 mm)
1977–79: 55.3 in (1405 mm)
1977 var Cadillacs 75-årsjubileum, och såg införandet av förminskad Deville couper och sedaner.
Dessa nya bilar skisserat ett bättre utnyttjande av rymden och teknik, vilket resulterar i ett fordon som var nästan en fot kortare och 1 / 2 ton lättare än förra året, men med en större stam och en rymligare interiör.

Det var också den första Deville modeller sedan den infördes 1949 saluföras utan stänkskärm kjolar över bakhjulen.

De 500 i ³ V8 (som producerade 190 hästkrafter) ersattes för 77 med en 180 hästkrafter 425 in ³ V8 variant av liknande design.
För 1977, den line-up innehöll två-dörrars Coupe de Ville ($ 9,654) och fyra-dörrars Sedan de Ville ($ 9,864).
De 650 $ d'Elegance paket, en interiör dress-up-alternativ som förts över från den föregående generationen av Devilles fortsatte för båda modellerna. 3-sidig, var wrap-around baklyktor en 1977 har bara (även om de skulle återigen att visas på 1987).
Coupe de Ville populära "Cabriolet" valen, prissätt på $ 348, ingår en bakre halv vadderad vinyl taktäckning och lampor opera.
En valfri elektronisk bränsle-insprutning version av standarden 7,0 liters motorn, lägga till 15 hästkrafter (11 kW), var tillgänglig för en extra $ 647. Försäljningssiffror 138.750 Coupe de Villes och 95.421 Sedan de Villes.
Förutom en omdesignad grill och huv prydnad, 1978 såg smala, vertikala bakljusen infälld i krom mössor stötfångare slut med inbyggd sidomarkeringslyktor (Cadillac skulle behålla denna "vertikala slutsignalen infällda" designegenskap på Deville igenom 1984, och igen från 1989 med 1999).
Nytt för 1978, en "Phaeton" paket var frivillig för Deville.
Finns på både coupé och sedan, den $ 1.929 Phaeton paketet innehöll en simulerad cabriolet-top, särskild pin striping, tråd hjulskivorna och "Phaeton" namn plattor i stället för det vanliga "Coupe de Ville" eller "Sedan de Ville" dekoration på den bakre fendrar. Inuti var läder stoppade säten och en Läderklädd ratt matcha utsidan färg.
I paketet fanns i "kotiljongen White" (med Dark Blue tak), "Platinum Silver" (med ett svart tak), eller "Arizona Beige" (med en mörkbrun taket). Coupe de Ville populära Cabriolet tak paketet prissätt på $ 369, medan d'Elegance paket (för coupe eller sedan) fanns tillgänglig på $ 689. Elektronisk bränsleinsprutning, som la 15 hästkrafter (11 kW), var tillgänglig på $ 744. Elektronisk nivåkontroll - som används tillfälligt monterade sensorer och luften fylld bakre chocker - höll bilens höjd nivå oberoende av passagerare och gods vikt, var tillgänglig för $ 140. Omsättningen sjönk något från 1977 till 117.750 för 10.444 $ Coupe de Ville, och 88.951 för Sedan de Ville, prissätt på $ 10.668.
Med större förändringar som kommer in '80, såg 1979 modeller några ändringar, av vilka en var en ny grill design.
Den "Phaeton" paket, nu prissätt på $ 2.029, fortfarande finns i tre färger, men med två nya ersättare färger: "Western Saddle Firemist" (med skinnklädsel i "Antik Saddle") som ersätter "Arizona Beige" och "Slate Firemist "(med skinnklädsel i" Antique Gray ") som ersätter" Platinum Silver ". D'Elegance paketet var tillbaka, på $ 725, vilket inkluderade venetianska velour klädsel (i fyra färger) med en 50/50 split framsätet, overhead hjälpa handtag, Tanger mattor, dörrhandtag dra, och "d'Elegance" emblem bland annat petitesser. Förutom de $ 783 "bränsleinsprutningssystem alternativet, det fanns också valet av en 350 in ³ LF9 diesel V8 (byggd av Oldsmobile) för $ 849. Coupe de Ville's cabriolet paket, prissätt på $ 384, fanns i 17 färger. Produktionen ökade något till 121.890 för Coupe de Ville ($ 11.728) och 93.211 för Sedan de Ville ($ 12.093).


1980 såg en stor uppdatering, med en lägre, mer aerodynamisk näsa, högre svans slut, och en tyngre, större utseende.
Den Phaeton alternativ upphörde, men $ 1.005 d'Elegance paket kvar.
Coupe de Ville nu hade fullt ljusa sidan fönster surround lister, medan sedanmodellen hade kroppen färg dörrkarmar med en tunn krom pärla runt fönsteröppningen (som används år 1977 - 1979).
Den kromade plast-grillen hade en mycket diplomatisk, Rolls-Royce inspirerad design med tjocka staplar.
Gallret valframgång 1980 användes igen för 1989 till 1992 Cadillac Brougham.
Sent på 1980 års modell, V6 makt (i form av en 4-fat 252 CID motor tillverkas av Buick) och erbjuds som en kredit alternativ.

Cadillac hade inte gjort en motor med mindre än 8 cylindrar sedan 1914.
Standarden motor för 1980 var en ny 368 CID (6,0 L) V8.
Till skillnad från före 1980 modeller, gjorde bakrutan glas för både två och fyra modeller dörren var nu samma som de två dörrar modeller iväg med den sportiga lutande bakrutan och antog formella vertikala titta delas med sedaner.

Prissättningen för Deville var $ 12.899 för coupe, $ 13.282 för sedanmodellen.
Försäljningen sjönk kapitalt för 1980 års modell, trots nya plåt och en mängd förbättringar. Coupe de Ville var nere på 55.490 (mindre än hälften av 79 siffror), var Sedan de Ville också ned med nästan hälften på 49.188. Oldsmobile s 5,7 liters diesel V8 fortfarande var tillgänglig på $ 924, vilket var populärt Cabriolet alternativet för Coupe de Ville på $ 350.


1981 var största nyheten
 införandet av Cadillacs modulerade-förskjutning 368 i ³ V8-6-4-motor.
Utvecklats av Eaton Corporation - med designelement som hade testats i över 500.000 miles (800.000 km) - får olika motorvarvtal datorer bestämma hur många cylindrar behövdes för att driva bilen för optimal bränsleekonomi.
Teorin var 8 cylindrar från en helt stilla, 6 flaskor under vanlig körning, och bara fyra cylindrar i marschfart.

Förändringarna i cylindern operationen var smidig, och de flesta förare inte upptäcka någon skillnad i drift.
Finns även på Oldsmobile: s 5,7 liters V-8 dieselmotor. Den 125 hästkrafter (93 kW) Buick V6, samarbetar med en automatisk växellåda, återvände till -81 efter en kort inledande erbjuder under våren 1980.
Coupe de Ville prissattes till $ 13.450, medan Sedan de Ville, prissätt på $ 13.847, nu hade den unika möjligheten att en tillgänglig automatisk bilbälte system - det första som erbjuds på ett GM-fordon. Med den automatiska axel / höftbälte system (endast för sätet främre yttre passagerare) var axeln punkten flyttas från den övre B-stolpen till den övre luckan glas ram och bältet rullen flyttades från golvet på själva dörren, installeras i nedre hörnet. Med detta kan du lämna teoretiskt bältet låst hela tiden, och helt enkelt komma i och ur fordonet utan att ta av bältet. De 150 $ alternativet (som på nytt skulle framstå som standardutrustning på 1990 till 1992 Brougham), fanns bara på V6-drivna Sedan de Villes. V6-alternativet i sig var en $ 165 kredit över den standard V8 i Deville. En ny grillen bestod av små rutor, liknande de mönster från 1979. Den äggkartong 1981 grillen rösterna användes igen för 1987 och 1988 Cadillac Brougham modellerna.
En ny Electronic Climate Kontrollpanel gjorde sig av med den bild spaken och tummen hjul till förmån för en digital display som gjorde det möjligt för föraren att ställa in temperaturen inne till en enda grad - från 65 till 85 (eller "max"-inställningar på 60 och 90 grader
. Alternativ grupper omfattade 1.005 $ d'Elegance paket (finns på båda modellerna) och Cabriolet paketet (för Coupe de Ville) på $ 363.

Försäljningen ökade något från 1980-89,991 sedaner jämfört med 62.724 couper (siffror omfattar Deville och Fleetwood modeller) .


Förändringar för "82 har hållits till ett minimum, men fortfarande ingår en ny grill design (som användes genom 1986), förnyade parkeringslykta / slutsignalen ornament, och en ny standard hjul omfatta design. Cadillac infört en ny aluminium-block 249 Cu 4,1 liter HT-serien V8-motor att ersätta den V8-6-4. Det nya kraftverket skisserat ett slutet kretslopp digitala bränsleinsprutningssystem, fristående gjutjärn cylindrar i en gjuten aluminium block och var tillsammans med en 4-stegs automat-överväxel växellåda. Övriga motoralternativ omfattade Buick V6 eller Oldsmobile s diesel V8. Inuti den Electronic Climate Control hade en uppdaterad fascia som nu ingår en "Utanför Temperatur"-knappen. Tidigare var utomhustemperaturen tillgängliga genom ett upplyst termometer monterad på förarens utanför spegeln. Med den nya front-köra Cadillac Cimarron tar över som Cadillacs nybörjar modellen, $ 15.249 Coupe de Ville var nu ett steg upp. Sedan de Ville prissattes till $ 15.699. Omsättningen uppgår för 1982 ingår 50.130 couper och 86.020 sedaner (siffror omfattar Deville och Fleetwood modeller).
För 1983, la liten reworkings under huven 10 hästkrafter (nu är dimensionerade för 135) till den standard 4,1 liters motorn. Samtidigt var Buick V6 kredit-alternativet bort. Den största synliga förändringen var knappt märkbara - medan grillen var en överföring från föregående år (och vara genom 1986), flyttade Cadillac manus från krom huvudet på grillen själv. Coupe de Ville populära Cabriolet tak paketet la $ 415 till $ 15.970 klistermärke pris. Även om båda modellerna, även $ 16.441 Sedan de Ville, kan beställas med 1.150 $ d'Elegance paket. 1983 skulle vara det sista året för den bakre-enheten De Ville, som nya front-drive modellerna skulle ta över för 1984. Däremot orsakade många försenad utveckling De Ville att stanna i bak-enhet form ytterligare ett år.
 

Försäljningssiffror såg frisk, med totalt 109.004 sedaner och 65.670 couper (siffror omfattar Deville och Fleetwood modeller).
På grund av en försening i produktionen av den nya front-enhet De Villes (som nu skulle bli 1985-modeller), var 1984 en omkörning för bakhjulsdrift Coupe de Ville ($ 17.140) och dess fyra-dörrars kamrat, den populära Sedan de Ville ($ 17.625). Det skulle också vara sista gången De Ville använde "V"-emblem under Cadillac CREST, som 1985 och den skulle använda kammen och krans emblem - tidigare ett Fleetwood exklusiv. Synliga förändringar inkluderade kropp färger sidan lister, och guld-ton bevingade kammar på parkeringslyktor upp fram-och bakljus i ryggen. Dolda förändringar inkluderade en reviderad avgassystem med ett uppfräschat katalysator. Den diesel V8 var nu tillgängligt utan extra kostnad. Även de frivilliga d'Elegance paketet låg kvar på $ 1.150 gick Cabriolet alternativet för Coupe de Ville upp till $ 420. För 1984, försäljningssiffror visar ett totalt fyra dörrar produktion av 107.920 enheter, och ytterligare 50.840 tvådörrars enheter (siffror omfattar Deville och Fleetwood modeller). Dessa siffror är något bedrar dock, eftersom detta var ett mycket kort årsmodell för bak-enheten Coupe och Sedan de Ville. Den bakhjulsdriven modell försäljningssiffror - imponerande för en sådan förkortad produktionskörning - visade att köparna inte var riktigt redo för mindre Cadillacs ännu. Den nya front-enhet 1985 Coupe de Ville och Sedan de Ville kom Cadillac showrooms under våren 1984, ca sex månader tidigare än de flesta nya bilar introduktioner, så både 1984 bakhjulsdriven och 1985 front-enhet modeller sålde till Samtidigt för nästan ett halvår. Cadillac sålde 45.330 enheter i den nya 1985 front-enhet modeller under 1984 års modell (35.940 fyra dörrar och 9.390 två dörrar.


1977 - 1984
Sjunde generationen 1977-1984

Produktion
1977-1984
Karosseriform (s)
2-dörrars coupé
Layout
FR layout
Motor (er)
425 in ³ V8
4.1L V6
368 in ³ V8
4,1 L HT-4100 V8
350 in ³ LF9 diesel V8
Transmission (s)
3-växlad automat
4-stegs automat
Axelavstånd
121,5 i (3.086 mm)
Längd
1977-1979: 221,2 i (5.618 mm)
1980-1984: 221,0 i (5.613 mm)
Bredd
1977-1979: 54,4 i (1382 mm)
1980-1984: 54,6 i (1387 mm)
Höjd
1977-1979: 74,6 i (1895 mm)
1980-1982: 76,5 i (1943 mm)
1983-1984: 75,3 i (1913 mm) / 76,4 i (1941 mm) [tvivelaktig - Diskutera]
När General Motors inledde omdesign av B-organ och C-organ för 1977 års modell av DeVille (och alla andra i full storlek GMS) minskade med 9,8 i (249 mm) och ca 750 lb (340 kg). Den nya standarden motorn var en 425 in ³ (7,0 L) V8 med 350 in ³ LF9 diesel blir ett alternativ för 1978.
År 1977 omfattade den första generationen av ned-stora Cadillacs mekaniskt liknande De Villes och Fleetwoods, där de senare fortfarande ockuperar överst på lineupen. Modellerna främst skilde sig på mindre trim, interiör stoppning och utrustningsnivå. Det var de första De Ville modeller att saluföras utan stänkskärm kjolar över bakhjulen.
De 500 i ³ V8-motor upphörde, ersättas med en 425 in ³ motor. Denna motor har ersatts av 368 i ³ V8-6-4 för 1980 och 350 i ³ LF9 diesel V8 var nu ett alternativ. Tillförlitlighet problem med V8-6-4-motorns dator kontroller uppmanas Cadillac rusa sina nya aluminium-block motor HT-serien i produktion för 1982.
D'Elegance paketet fortsatte Coupe de Ville 1977. Tre sidor, wrap-around bakljusen var en 1977 har bara (även om de skulle återigen att visas på 1987). Coupe de Ville populära "Cabriolet" alternativet ingår en bakre halv vadderad vinyl taktäckning och lampor opera. Försäljning ingår 138.750 Coupe de Villes.
Förutom en ny design galler, såg 1978 smal, vertikala bakljusen infälld i krom mössor stötfångare slut med inbyggd sidomarkeringslyktor (Cadillac skulle behålla denna "vertikala slutsignalen infällda" design funktionen i många år, bland annat Deville genom 1999, och Fleetwood genom 1996). Nytt för 1978, en "Phaeton" paket var frivillig för de Ville. Den Phaeton paketet innehöll en simulerad cabriolet-top, särskild pin striping, tråd hjulskivorna och "Phaeton" namn plattor i stället för det vanliga "de Ville" dekoration på baksidan fendrar. Inuti var läder stoppade säten och en läder-klippta ratten. I paketet fanns i kotiljongen Vit (med Dark Blue tak), Platinum Silver (med en svart tak) eller Arizona Beige (med en mörkbrun taket). Försäljningssiffror ingår 117.750 Coupe de Villes.
Med större förändringar som kommer 1980, såg 1979 modeller några ändringar, av vilka en var en ny grill design. I lineupen för 121,5 "hjulbas bilar var samma tre modellerna som förut. Som det varit sedan nedläggningen av Calais för 1977 var Coupe de Ville Cadillacs nybörjar modell på $ 11.728. För 1979, den" Phaeton "paket fortfarande finns i tre färger, men med en ny färg, "Western Saddle Firemist" (med skinnklädsel i "Antik Saddle") som ersätter "Arizona Beige" system.
I Martin Scorsese film, Maffiabröder, var västra Saddle "Phaeton" paket med på 1979 Coupe de Ville som drivs av Henry Hill (spelad av skådespelaren Ray Liotta).
 

1980 Cadillac Coupe de Ville
1980 såg en stor redesign, med bibehållen hjulbas och interiör, var kroppen yttre en ny utformning. Den Phaeton alternativ avbröts. Coupe de Ville nu hade fullt ljusa sidan fönstret surround lister. Den kromade plast-grillen hade en Rolls-Royce inspirerad design med tjocka staplar. Gallret valframgång 1980 användes igen för 1989 till 1992 Brougham. Sent på 1980 års modell, V6 makt (i form av en 4-fat 252cu motor tillverkas av Buick) och erbjuds som en kredit alternativ. Detta blev den första sub-V8 (mindre än 8 cylindrar) motorn som erbjuds i en Cadillac sedan 1914. Standarden motor för 1980 var en ny 368cu (6,0 liter) V8. Prissättningen för Coupe de Ville var $ 12.899.
1981: s största nyheten visade sig vara ett fiasko - V-8-6-4-motorn. Trots många klagomål från kunder, försvarade Cadillac mikro-kompressorn kontrollerade motorn, och även gett särskilda utökade garantier till kunderna. Finns även i år igen var Oldsmobile: s 5,7 liters V-8 dieselmotor. Den Buick V-6, samarbetar med en automatisk växellåda, återvände till 1981 efter en kort inledande erbjuder under våren 1980. Med den nya front-köra Cadillac Cimarron tar över som Cadillacs nybörjar modell, Coupe de Ville nu blev step up, prissätt på $ 13.450. En ny grillen bestod av små rutor, liknande de mönster från 1979. Den äggkartong 1981 grillen rösterna användes igen för 1987 och 1988 modeller.
1982 förändringar var få: en ny grill design (som användes till 1982 genom 1986), förnyade parkeringslykta / slutsignalen ornament, och en ny standard hjul omfatta design. Den största nyheten för Cadillac det året var den 4,1 liters V-8 motor avsedd att ersätta förra årets V-8-6-4 (som återvände 1982, men bara för Fleetwood 75 limousine). Den nya motorn innehöll ett slutet kretslopp digitala bränsleinsprutningssystem, fristående gjutjärn cylindrar i en gjuten aluminium block och var tillsammans med en 4-stegs automat-överväxel växellåda.
Övriga motoralternativ omfattade Buick V6 eller Oldsmobile s diesel V-8.
Coupe de Ville prissattes till $ 15.249.

Hämtat från  http://en.wikipedia.org/

 

hits